Over het project
Steeds meer leerlingen in het secundair onderwijs hebben moeilijkheden met omgaan met stress en vertonen de eerste tekenen van faalangst. Het project 'Stress Less!' gaat preventief te werk. In kleine groepjes krijgen leerlingen handvaten aangereikt om stress een plaats te geven.
Concreet
Een klinisch psycholoog of orthopedagoog begeleidt samen met een co-verstrekker (zelfstandig of CLB-medewerker) een groep leerlingen in een groepstraject rond het thema stress en faalangst. Er worden reeksen voorzien van 3 keer anderhalf uur, aansluitend op de schooltijd. De sessies gaan door op school.
In SUI en College Hagelstein organiseren we telkens voor 2 doelgroepen leerlingen een reeks van 3 sessies per half schooljaar: voor leerlingen van het eerste tot derde jaar, en voor leerlingen van het vierde tot zesde jaar. In De MET organiseren we slechts één reeks van 3 sessies per half schooljaar.
Toeleiding deelnemende leerlingen
De school (leerlingenbegeleiders), steeds in overleg met CLB, staat in voor de toeleiding van leerlingen naar de sessies. Leerlingen die aangeven dat ze moeilijkheden ervaren om met stress om te gaan, of leerlingen waarvan de eerste tekenen van faalangst opduiken, kunnen worden aangemeld voor dit project.
Meld hier aan voor een reeks in het najaar van 2024
Aanpak
In drie sessies van 90 minuten gaan leerlingen aan de slag om handvaten te krijgen om beter om te gaan met stress en faalangst. Om de drempel zo laag mogelijk te maken gaan de sessies op school door, vlak na schooltijd. Tussen de sessies zitten telkens een tweetal weken.
De sessies richten zich op het preventieve luik.
Gratis voor leerlingen
De klinische psycholoog of orthopedagoog en de co-verstrekker verzorgen deze sessies vanuit de conventie eerstelijnspsychologische zorg. Op die manier moeten leerlingen niets bijdragen voor het volgen van deze sessies. De conventie neemt alle kosten op zich.
Partners
Bijlage
- Stress Less flyer Hagelstein.pdf649,6 Kb pdf
- Stress Less flyer De MET.pdf511,7 Kb pdf
- Stress Less flyer SUI.pdf652,5 Kb pdf